ماساژ بامبو

ماساژ بامبو

ماساژ بامبو از گذشته تا به حال

مدت ها قبل از اختراع کاغذ، چینی ها تاریخچه خود را بر روی برش های نازک بامبو ثبت کردند. در واقع، این موارد به روش‌های مختلفی استفاده می‌شد، از آلات موسیقی گرفته تا تزئینات پیچیده، آثار هنری و حتی ابزار کشاورزی. از آنجایی که بامبو در بسیاری از زندگی روزمره گنجانده شد، دیری نپایید که از آن به عنوان نوعی بیان خلاق و معنوی استفاده شد که به سرعت مفاهیم آیینی و شفابخش را به خود گرفت.

جشنواره‌ها، آیین‌ها و اسطوره‌های چینی، اندونزیایی و ژاپنی سرشار از بامبو است که نماد انرژی زندگی، رفاه، طول عمر، جنسیت و باروری است. در چین، ساقه های بامبو هنوز نماد جوانی ابدی، قدرت، رفاه و صلح است. چیزی که ممکن است تکنیک جدیدی به نظر برسد، ماساژ بامبو، ریشه‌های قدیمی و شاید تداعی‌های عمیق‌تری نسبت به بدنسازی دارد. امروزه از ماساژ بامبو به عنوان Bamboo-Fusion، Tian di Bamboo Massage یاد می شود، یا به سادگی در اسپاهای سطح بالا به عنوان جدیدترین درمان های عجیب و غریب یا برای ماساژدرمانگران به عنوان یک ابزار جدید تبلیغ می شود، اما بامبو را می توان بسیار بیشتر از یک ابزار جدید دید.

ماساژ بامبو تکنیکی است که از ساقه‌های بامبو با طول‌ها و قطرهای مختلف استفاده می‌کند تا فشار لازم برای ماساژ بافت عمیق را فراهم کند. (نام ژاپنی بامبو take است، در حالی که چینی ها آن را چو می نامند. چوب چو، که توسط برخی از ماساژورهای بامبو استفاده می شود، از این کلمه است.) برخی از پزشکان عناصر شیاتسو، طب سنتی چینی را ترکیب می کنند. (فنجان های بامبو یا انتهای ساقه ها به روش های خاصی استفاده می شود برای مثال : بادکش)، ماساژ تایلندی، تخلیه لنفاوی، و حتی آیورودا در این تکنیک چوب ها گاهی اوقات گرم می شوند یا روغن های ضروری در ماساژ با آنها گنجانده می شوند. ماساژ به خودی خود گردش خون، ادراک اعصاب حسی و تخلیه لنفاوی را تقویت می کند و حس عمیقی از آرامش و رفاه را فراهم می کند. یک مزیت اضافی برای پزشک این است که استفاده از چوب های بامبو به کاهش استرس و فشار روی دست ها و انگشتان کمک می کند و در عین حال امکان مانورهای عمیق را نیز فراهم می کند.

ماساژ بامبو

ماساژ بامبو

ساختار و مزایای بامبو

اگرچه بامبو تقریباً در عرض هفت سال به طور کامل بالغ می شود، اما بیشتر بامبوها فقط یک بار در 60 تا 120 سال گل می دهند، با سرهای بزرگ بسیار شبیه به نیشکر. پس از شکوفه دادن، تمام گیاهان بامبو از یک گونه می میرند، که در سراسر جهان به طور همزمان رخ می دهد. به طور کلی، بیش از 1200 گونه بامبو وجود دارد که همه آنها مربوط به نیشکر و ذرت است. بامبو در واقع یک علف غول پیکر است: ساقه بامبو را می توان قطع کرد و سیستم ریشه را برای رشد مجدد سریع دست نخورده باقی گذاشت. این امر بامبو را به یک منبع بسیار تجدید پذیر تبدیل می کند. در یک زیستگاه مساعد، می تواند به سرعت سی سانتیمتر در 24 ساعت رشد کند و در عرض چند سال به اندازه کامل باز می گردد.

علاوه بر پایداری، بامبو به دلیل انعطاف پذیری نیز شناخته شده است. بامبو با ترکیب منحصر به فرد خود از استحکام و انعطاف پذیری، کاربردهای مختلفی دارد. بامبو به دلیل سختی آن برای پل ها، کف، مبلمان، ناودان ها، دکل ها، ظروف استفاده می شود. از آنجایی که الیاف آن نرم است و می توان آن را به خوبی خرد کرد، می توان از آن برای لباس، ملافه و حوله نیز استفاده کرد.

بخشی از چیزی که بامبو را سخت و صاف و در عین حال انعطاف پذیر و سبک می کند این است که دیواره سلولی بیرونی آن با سیلیس پوشیده شده است. بسیار شبیه به کریستال کوارتز یا بافت همبند خودمان. برخی از پزشکان بر این باورند که آزاد کردن کشش یا چسبندگی های فاسیال که در این ماتریکس نگه داشته می شود می تواند به بازیابی و تعادل مجدد میدان الکترومغناطیسی بدن کمک کند. R.B. Taylor، پزشک متخصص استئوپات، در مقاله خود، “Bioenergetics of Man” برای آکادمی انجمن استئوپاتی کاربردی می نویسد: “فشار و کشش موثرترین راه برای اصلاح انرژی بافت های غیر طبیعی ( گرفتگی و اسپاسم ها ) است.”

اگر به آنچه دقیقاً در این عبارت گفته شده است نگاه کنیم، ما را مستقیماً به آنچه در زیر سطح بدن ما و ساختار فیزیولوژیکی خود بامبو است می برد. ماتریس های کریستالی مانند دو ویژگی بسیار خاص را نشان می دهند: پیزوالکتریک و پیروالکتریک. پیزوالکتریک با فشار و پیرالکتریک با گرما فعال می شود. در سطح فیزیولوژیکی، اعتقاد بر این است که این دو ویژگی به برخی از اثرات شفابخش که در ماساژ بامبو دیده می‌شود کمک می‌کنند.

پیزوالکتریک توانایی برخی مواد (به ویژه کریستال ها) برای تولید پتانسیل الکتریکی در پاسخ به تنش یا فشار مکانیکی اعمال شده در سراسر شبکه کریستالی است. خود این کلمه از کلمه یونانی piezein گرفته شده است که به معنای فشار دادن است. در مورد ماساژ، فشار در امتداد فاسیا، که همچنین یک ماتریس کریستالی مانند از بافت است، همین اثر را ایجاد می کند.

پیرو الکتریسیته توانایی برخی مواد برای تولید پتانسیل الکتریکی هنگام گرم شدن یا سرد شدن است. این نام از کلمه یونانی pyr به معنای آتش گرفته شده است. در نتیجه تغییر دما، بارهای مثبت و منفی به انتهای یا قطب های مخالف مواد حرکت می کنند (مواد قطبی می شود) و در نتیجه پتانسیل الکتریکی ایجاد می شود. تغییرات بسیار کوچک در دما در واقع می تواند یک پتانسیل الکتریکی pyroelectricity در یک ماده ایجاد کند. بنابراین، گرم کردن چوب بامبو و اعمال فشار با آن می تواند این اثر را ایجاد کند. این اثر پیروالکتریک هم در استخوان و هم در تاندون وجود دارد.

تمام مواد پیروالکتریک نیز پیزوالکتریک هستند، این دو ویژگی ارتباط نزدیکی با هم دارند. بنابراین، این دو ویژگی را می توان به راحتی تحریک کرد زیرا فشار با استفاده از چوب های بامبو برای نفوذ به اعماق بافت ها اعمال می شود. دین جوهان در کتاب خود Job’s Body می نویسد: «دستکاری ماهرانه [در کار بدن] به سادگی سطوح انرژی را افزایش می دهد و درجه بیشتری از سل (سیالیت) را در سیستم های آلی که در حال حاضر وجود دارند، اما رفتار کندی دارند ایجاد می کند.

اعتقاد بر این است که تحریک بافت توسط چوب‌های بامبو و گرما از تجمع سموم و گردش خون ضعیف، این “حالت کند” را تسکین می‌دهد، تقریباً مشابه آنچه که از طریق کار در بافت عمیق، و فعال‌سازی نقطه ماشه رخ می‌دهد. ، یا تکنیک های مختلف طب فشاری. برخی از دریافت کنندگان ماساژ بامبو این ترشحات را به عنوان سوزن سوزن شدن کل بدن یا احساس گرما توصیف کرده اند.

بامبو فیوژن

یکی از اولین افرادی که تکنیک ماساژ بامبو را به طور خاص برای مشتریان آمریکای شمالی توسعه داد، ناتالی سیسیلیا، یک ماساژ درمانگر تایلندی بود که در حال حاضر در ساراسوتا، فلوریدا زندگی می کند. سیسیلیا که اصالتاً فرانسوی است، پنج سال پیش به آمریکا آمد. او این رویکرد را زمانی کشف کرد که یکی از مشتریان مدام درخواست فشار عمیق تری بر روی عضلات ذوزنقه فوقانی او داشت. او می‌گوید: «من از یک میله بلند بامبو برای حفظ تعادلم هنگام راه رفتن روی پشت مشتریانم استفاده می‌کردم. وقتی در حالت نشسته کار می کردم، چشمانم به دو تیرک بامبو که برای راه رفتن پشت استفاده می کردم، افتاد. من این ایده را داشتم که از یکی از قطب ها برای چسباندن روی ذوزنقه بالایی او استفاده کنم. بنابراین من حدود شش فوت از او ایستادم و با این چوب بلند روی شانه هایش ضربه زدم، و او به من گفت که واقعاً احساس خوبی دارد.

از آن زمان به بعد، سیسیلیا شروع به توسعه راه‌های جدیدی برای ادغام چوب بامبو در ماساژ خود کرد، در نهایت با استفاده از چوب‌هایی با طول‌ها و ترکیب‌های مختلف، چیزی را ایجاد کرد که او اکنون آن را ماساژ بامبو فیوژن می‌نامد. مدت کوتاهی پس از ایجاد این تکنیک، درمانگران دیگر از او پرسیدند که چگونه چوب بامبو را در جلسات درمانی خود بگنجاند. سپس سیسیلیا با استفاده از بامبو و چوب خیزران ( نوعی نی شبیه بامبو ) در اشکال و اندازه‌های مختلف، یک پروتکل ماساژ کامل ایجاد کرد. این پروتوکل اکنون مستند شده است و سیسیلیا توسط NCBTMB و ایالت فلوریدا تایید شده است تا این روش را به سایر درمانگران آموزش دهد. او اکنون در کارگاه های آموزشی در سراسر ایالات متحده تدریس می کند و تکنیک او در کشورهای دیگر نیز محبوبیت پیدا می کند.

سیسیلیا می‌گوید: «هنگامی که ماساژ سنتی انجام می‌دادم، تنها پس از دو ماه از راه‌اندازی کسب‌وکارم، درد را در شست‌ها و مچ‌هایم تجربه کردم. تکنیک Bamboo-Fusion به شما امکان می دهد فشار را به راحتی تنظیم کنید و کار بافت عمیق را آسان می کند. من می توانم به طور موثری با استفاده از بامبو لمس کنم و به راحتی می توانم تنش عضلانی را پیدا کنم و نقاط ماشه ای را درمان کنم. استفاده از بامبو اکنون مانند ادامه انگشتان من است. همچنین احساس لوکسی دارد و هم شما و هم مشتریان احساس می‌کنید بسیار پرانرژی و احیا شده‌اند، اما در عین حال آرامش دارند. من همچنین متوجه شده ام که پوست در واقع انعطاف پذیرتر می شود.

رویکرد سیسیلیا شامل یک چوب بامبو بزرگ 12 اینچی است که از آن برای ورز دادن ماهیچه ها و انجام یک تکنیک متقاطع استفاده می کند که فاسیا را در همه جهات میکشد. او همچنین از دو قطعه کوتاه بامبو که به اندازه دستش بریده شده است، استفاده می کند تا به طور خاص در مناطق کوچکتر مانند زیر کتف کار کند. تکنیک او شامل استفاده از روغن یا کرم هنگام انجام ماساژ کل بدن روی تخت است. او قبل از استفاده از چوب های بامبو در یک پد گرم کننده مخصوص، آنها را برای مشتریان خود گرم می کند. او توضیح می‌دهد: «بامبو بر خلاف سنگ‌های داغ به راحتی گرم می‌شود و تمیز می‌شود، زیرا هیتر یا آب در آن وجود ندارد». با دستگاه گرمایشی که من استفاده می کنم، بامبو گرم می شود و مشتریان گرما را دوست دارند، به خصوص در آب و هوای سرد.

چیزی که تکنیک سسیلیا را متمایز می کند این است که چوب های بامبو او به صورت سفارشی طراحی شده و از بامبو و نِی خیزران ساخته شده است. «تکه‌های چوبی کوچکی که من آن‌ها را از وسط نصف کرده‌ام، با چوب خیزران (درخت نخل بالارونده) ساخته شده‌اند، آنها همچنین به راحتی در کف دست من قرار می گیرند، که باعث می شود فشار عمیق تر اعمال شود. برای چوب‌های بزرگ‌تر، از بامبو استفاده می‌کنم، که ابزاری عالی برای ایجاد ضربه‌های آرام‌بخش و طولانی است.» سیسیلیا مجموعه های بامبو خود را که اکنون توسط یک نجاری محلی ساخته شده است. اما در روزهای اول در واقع آنها را خودش خلق کرد.

ماساژ بامبو

ماساژ بامبو

ماساژ بامبو و پنج عنصر

در رویکردی دیگر، ماساژ “تیان دی بامبو” توسط ارنستو اورتیز، LMT، CST، که در مؤسسه Upledger تحصیل کرده و اکنون کارگاه‌هایی را در سراسر جهان ارائه می‌کند، توسعه داده شد. Ortiz (اصولی از طب سنتی چینی)TCM  (نظریه پنج عنصر چینی) را در بر می گیرد که در آن اصول مرتبط با چوب، آتش، خاک، فلز و آب در تکنیکهای ماساژ اعمال می شود. در این ماساژ از برش بامبو در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود و از چوب‌های بامبو (که در این تکنیک چو استیک نامیده می‌شود) نیز به عنوان ابزار در امتداد دست، ساعد و آرنج درمانگران استفاده می‌شود و آنها را قادر می‌سازد تا عمیق‌تر و مؤثرتر کار کنند.

اورتیز توضیح می‌دهد: “این پنج عنصر برای توصیف رابطه ما با پدیده‌های بیرونی و درونی و روند کلی طبیعی زندگی استفاده شده‌اند”درک این چرخه ها و نحوه انجام آنها در زندگی و بدن ما می تواند بین ما و دنیای اطرافمان ارتباط نزدیک تری ایجاد کند و به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه طبیعت در زندگی و رفاه ما نقش دارد. هدف تکنیک ماساژ “تیان دی بامبو”، به کارگیری درک این پنج عنصر و ایجاد رویکردی برای درمان مطابق با رابطه فرد و شرایط درونی و بیرونی است.

اورتیز علاوه بر یادگیری نحوه کار با بامبو، اصول اولیه حجامت چینی و استفاده از گوا شا، دو رویکرد درمانی دیگر از TCM را نیز آموزش می دهد. حجامت شامل قرار دادن فنجان های شیشه ای، پلاستیکی یا بامبو بر روی پوست با یک دستگاه خلاء مانند برای کار عمیق نقاط طب فشاری است.

این تکنیک برای از بین بردن رکود و یا کمبود جریان حیاتی انرژی حیات (چی) در بدن استفاده می شود. . اورتیز می‌گوید: «وقتی چی به خطر می‌افتد، اعتقاد بر این است که به شرایط مختلفی از جمله درد مزمن، سفت شدن ماهیچه‌ها یا مفاصل، خستگی، حالات عاطفی و روانی، و حتی مشکلات ارگان‌ها کمک می‌کند.» کشف شده است که حجامت در بدن نفوذ می کند، جریان خون را تحریک می کند، به بافت ها کمک می کند تا سموم را آزاد کنند و به تقویت سیستم لنفاوی کمک می کند.

قدمت گوا شا به بیش از 2000 سال می رسد و از ابزارهایی با لبه های گرد ساخته شده از سنگ، استخوان یا تکه های یشم که در امتداد سطح پوست و به منظور افزایش جریان چی استفاده می شود.

در ماساژ تیان دی بامبو، تکه های بامبو و در این سبک تکنیک گوا شا جایگزین می شود. (در زبان چینی، گوا به معنای خراش دادن یا استخراج و شا به معنای سموم است.) گوا شا شامل لمس و تحریک پوستی است، جایی که در سکته‌های مغزی به پوست فشار وارد می‌شود و گردش خون را تشویق می‌کند و سموم را از بدن خارج می‌کند.

ماساژ بامبو

ماساژ بامبو

هدیه ای به هم پیوسته

همانطور که درمانگران و مشتریان به دنبال رویکردهای جدید برای ماساژ درمانی هستند، ماساژ بامبو ممکن است در خط مقدم باشد و یک راه حل اساسی ارائه دهد: تکنیکی که نه تنها از یک منبع تجدید پذیر و پایدار استفاده می کند، بلکه ما را دوباره به رویکردهای قدیمی متصل می کند.

این به ما یادآوری می‌کند و به آن معناست که مرتبط و به هم پیوسته باشیم – احترام گذاشتن به نیازهای خود و نیازهای دنیای طبیعی که از این نیازها پشتیبانی می‌کنند. این ممکن است هدیه ای باشد که این ماده به ظاهر ساده ارائه می دهد: قدرت، انعطاف پذیری و تطبیق پذیری، بدون اینکه دنیای ما یا خودمان را تهی کند.

سونیا اوسوریو یک ماساژ درمانگر و معلم یوگا با سابقه در مراقبت های بهداشتی طبیعی، رقص و حرکت اصلاحی است. او کارگاه های آموزشی ماساژ و لمس آگاهانه را تسهیل می کند و به عنوان نویسنده و ویراستار در نشریات مختلف مراقبت های بهداشتی مشارکت می کند.

منتخب از منابع زیر و به کوشش مترجمین اُم

. ماساژ بامبو از گذشته تا به حال “نوشته سونیا اوسوریو”در مجله Massage & Bodywork، می/ژوئن 2008

. آر بی تیلور.   “Bioenergetics of Man” سالنامه آکادمی انجمن استئوپاتی کاربردی 1958

. دین جوهان، body work (نیویورک: بری تاون، 1998)

ماساژ بامبو

ماساژ بامبو

 

 

بیشتر بدانید : ماساژ ترکیبی چیست و چگونه انجام می شود؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *