آموزش ماساژ ترکیبی با تکنیکها و روش انجام آن

قبلا در مقاله ای بطور مفصل و اختصاصی درباره ماساژ ترکیبی و جزئیات مهم آن صحبت کردیم اما در این مقاله به طور تخصصی درباره آموزش ماساژ ترکیبی و تکنیک های برگزیده ماساژ ها که از آنها برای خلق ماساژ خاص این مطلب ” ماساژ ترکیبی “صحبت کنیم.

قبل از هر چیز میدانید که ماساژ ترکیبی از تکنیک های برگزیده ماساژ های سوئدی ، دیپ تیشو ، شیاتسو ، روسی و تای سنتی به وجود آمده است اما کدام تکنیک ها در زیر به تفسیر در باره این تکنیک ها صحبت می کنیم.

تکنیک های وام گرفته شده از ماساژ سوئدی

همانطور که میدانید ماساژ سوئدی یک ماساژ ورزشی “روغنی” ( استفاده از مدیا روغن برای انجام تکنیک ها ) بر پایه تکنیک های نوازشی ، مالشی ، ورزمالی ، فشاری ، ضربه ای و لرزشی است که ما از این گروه تکنیکها و در واقع این سبک ماساژ به عنوان پایه و اصول انجام ماساژ ترکیبی استفاده می کنیم پس در واقع ماساژ ترکیبی ماساژی روغنی است

تکنیک های ماساژ سوئدی به تنهایی عمق چندانی در نفوذ به بافت های عمیق عضلانی ندارند و گاها پیش می آید که مراجع شما بر حسب نیاز فیزیکی و یا وجود گرفتگی های عضلانی ( تریگر پوینتها ) نیاز به انجام اعمال یداوی عمیق داشته باشد در این صورت ما به جهت بهبود عملکرد عمق در ماساژ ترکیبی از تکنیک های ماساژ های “دیپ تیشو” و “شیاتسو” بهره می بریم.

تکنیک های برگرفته از ماساژ دیپ تیشو در ماساژ ترکیبی

ماساژ دیپ تیشو سبکی از ماساژ هست که به دلیل عمق فشار زیاد تکنیک ها از کنترل بالایی برای انجام آن باید استفاده کرد و این کنترل فشار معمولا با استفاده حوله و به صورت خشک انجام می شود  که همان عملکرد “تیشوو” را دارد اما زمانی که میخواهیم از تکنیک های این ماساژ در یک ترکیب با ماساژ روغنی استفاده کنیم کار کمی سخت میشود پس از تکنیک های آیرونینگ و آرنج ، زانو این ماساژ بیشتر استفاده میکنیم که توان کنترل بیشتری بر عدم سر خوردن داشته باشیم

نکته : میتوان تکنیک های این ماساژ را در حین ماساژ با استفاده از “درپینگ” ناحیه مورد نظر هم انجام داد.

تکنیک های تاثیرگذار ماساژ شیاتسو در ماساژ ترکیبی

اساس ماساژ شیاتسو فشار مستقیم و نقطه ای برای باز کردن مسیر های انرژی در بدن است و تکنیک های آن بیشتر با شصت و مفصل دوم انگشتان انجام میشود ما از نگاه و فرهنگ تاثیر گزاری ماساژ شیاتسو براب رها سازی تریگرپوینت ها و همچنین انجام ریلیزیشن میوفاشیا ها بهره میبریم تا ماساژ ترکیبی ما تثیر بسیار در مقابل چسبندگی های عضلانی و آزاد سازی غدد درون ریز برای ترشح اندورفین ، مورفین و آنکفالین داشته باشد.

تاثیر تکنیک های ماساژ روسی در ماساژ ترکیبی

هر چند ماساژ روسی معرفی شده در دوره کاربر ماساژ سازمان فنی و حرفه ای از نظر غنای تکنیک ها قابل قبول است و لی به نسبت ماساژ سوئدی ضعف هایی دارد ولی با استفاده از برخی تکنیک های این ماساژ میتوان به خلق ماساژ ترکیبی کمک شایانی کرد

تکنیک شانه ای که با روی انگشتان مشت شده اجرا میشود یکس از کاربردی ترین تکنیک های مورد استفاده در ماساژ ترکیبی است که با این تکنیک عضلات کناری ستون فقرات ، داخل ران ها و ساق پا را میتوان به خوبی انجام داد.

تکنیک های ماساژ تای سنتی در ماساژ ترکیبی

ماساژ تای سنتی اساسا یک ماساژ خشک و با تکنیک های فشاری مالشی و کششی است که روی زمین یا تشک های با ارتفاع حدود 5 سانتیمتر انجامی میشود و دیگر خبری از تخت های با ارتفاع در این ماساژ نیست.

اما چطور از تکنیک های این ماساژ میتوان بهره برد و اصالت و عمق را به ماساژ ترکیبی داد . در دل این موضوع یاد آور میشوم که تنها کروه تکنیک هایی که در بین مثال های بالا نبود تکنیک های کششی است که میتواند وجه مکمل ماساژ مد نظر ما “ماساژ ترکیبی” باشد

با استفاده از تکنیک های کششی ماساژ تای موبیلیزیشن . دامنه حرکتی مفاصل و همچنین کوتاهی عضلات مورد هدف ماساژ قرار میگیرد و تاثیر تکنیک های ورزمالی و فشاری را بیشتر میکند.

چه کسانی میتوانند از این ماساژ استفاده کنند

بطور کلی به دلیل جامعیت تکنیک ها و رویکرد خاص ماساژ ترکیبی همه افراد علاقه مند به ماساژ میتوانند از این سبک ماساژ استفاده کنند و هیچ فرقی در تیپ بدنی و سایز و جسه ندارد چون انطباق پذیری تکنیک های این ماساژ بسیار زیاد است.

شهرت این ماساژ “ماساژ ترکیبی” تا بدان جا پیش رفته که تقریبا همه مراکز ماساژ ماساژ نوعی از آن را در منو خدمات خود جای داده و برای مراجعین خود انجام میدهند در منو خدمات سالن ماساژ اُم این خدمات وجود دارد و طبق نظر سنجی های انجام شده پرطرفدار ترین ماساژ از نظر مراجعین بوده و هست.

 

چیدمان تکنیک ها در ماساژ ترکیبی

در ماساژ ترکیبی بسته به نیاز مراجع از تکنیک ها و چیدمان های مختلفی استفاده می شود اما به طور کلی پروتکل انجام این ماساژ بدین شکل است.

شروع کار :  با تکنیک های نوازشی اندام و یا ناحیه مورد نظر رو لمس میکنیم تا هم شناخت دست و بدن اطفاق بیفتد و هم حس اطمینان و آرامش رو در مراجع کننده بالا ببرد.

1-    در این مرحله فشار دست آرام به آرام بشتر می شود تا تبدیل به تکنیک هام مالشی شود و دمای سطح پوست به واسطه اسطکاک بیشتر شود تکنیک های مالشی از جمله تکنیک هایی هستند که برای گرم کردن موضعی زیاد استفاده می شوند.

نکته : مراقب باشید که تکنیک های نوازشی باعث کشیدگی بیش از حد پوست مراجع و احساس ناراحتی در شخص نشود.

2-    بعد از تکنیک های مالشی سراق تکنیک های ورزمالی یا فشاری میریم که انتخواب این که کدام بهتر است بسته به رویکرد کاری است که می خواهیم برای مراجع ماساژ انجام دهیم اگر نیت افزایش انعطاف عضلات و افزایش خون رسانی بیشتر است بهتر است از تکنیک های ورزمالی استفاده شود اما اگر احساس درد و گرفتی عمیق در عضلات دارد بهتر است از تکنیک های فشاری استاتیک و داینامیک استفاده کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم.

3-    مرحله بعد سراغ تکنیک های اصلی ترکیبی “کششی فشاری” ، “کششی ضریه ای” یا “کششی مالشی” میریم و با استفاده از این تکنیک ها در دو وجه تحریک سیستم عصبی ، افزایش انعطاف و خون رسانی تمرکز می کنیم.

رویکرد این مرحله بیشتر برای تاثیر طولانی مدت تر ماساژ دارد و کمتر برای افراد سن بالا و یا دارای بیماری زمینه ای مثل دیابت استفاده می شود.

4-    مرحله آخر یا پایانی بیشتر تمرکز بروی تکنیک های نوازشی یا مالشی آهسته است که با تکنیک های لرزشی ترکیب میکنیم تا تنش های ایجاد شده به واسطه تکنیک های پر تنش قبلی ( ورزمالی ، فشاری ، کششی ، ضربه ای ) کاهش پیدا کند و به اصطلاح آرام سازی صورت گیرد.

5-    پایان ماساژ هم میتوان از زمانی که با حوله بدن مراجع رو از اضافه روغن پاک میکنید از چند تکنیک ضربه ای ملایم در ناحیه تراپزیوس استفاده کنید و در نهایت حس بهتری به مراجع داده باشید.

 

پروتکل بندی در ماساژ ترکیبی

پروتکل بندی یعنی تنظیم زمان و تکنیک با نیاز مخاطب و نوع خدماتی که انتخواب کرده  در ماساژ ترکیبی بطور کلی 3 مدت زمان مشخص داریم.

پروتکل60 دقیقه یا همان 1 ساعت :  که مجموع تکنیک ها از ناحیه گردن تا مچ پا چیدمان می شود و تکرار تکنیک ها 4 تکرار از هر کدام در ناحیه.

پروتکل90 دقیقه یا همان 1:30 ساعت : که علاوه بر مجموع تکنیک های از ناحیه گردن تا مچ پا ماساژ کف و روی پا و همچنین سر و گردن به آن اضافه می شود.

پروتکل120 دقیقه یا همان 2 ساعت : شامل تمامی ویژگی های پروتکل قبل میشود با این تفاوت که یا شخص به مدت زمان بیشتر ماساژ علاقه دارد و یا ماسور تشخیص میدهد که برای برخی نقاط باید دوباره کاری انجام شود.

نکات مهم پروتکل بندی در ماساژ ترکیبی

نکته : بهترین روش و جهت انجام تکنیک های ماساژ ترکیبی به روش غربی است یعنی از انتهای اندامها به سمت میانی بدن و رویکرد لنفاوی داشتن در انجام تکنیک ها.

نکته : بهتر است تکنیک ها به صورت ناحیه ناحیه انجام شود تا عدم قرینگی در انجام تکنیک ها رخ ندهد و حس کم کاری ماسور به مراجع دست ندهد.

نکته : بهتر است تکنیکها از اندام سمت قلب شروع شوند یعنی اگر از پا شرو میکنید اول پای چپ و اگر از دست یا بالاتنه شروع میکنید اول سمت چپ را شروع و انجام دهید.

نکته : در تمام مدت ماساژ از روند کارخود به عنوان ماسور و حس مراجع نسبت به تکنیک ها و فشار دست سوال شود تا بهترین حس ممکن را به شخص میهمان انتقال دهید.

نکته : استفاده از درپینگ ( پوشاندن بدن میهمان با حوله ) از مهمترین مواردیست که باید حتما اجرا شود و در طول ماساژ حفظ شود.

یادگیری و تسلط بر این ماساژ ملزم به تجربه و آموزش بسیار است و ما سعی کرده ایم بخش های مهم و نکات ضروری لازم برای این خدمات رو در آموزشگاه ماساژ اُم بر اختیار شما بگزاریم .

پیش نیاز آموزش ماساژ ترکیبی، دوره کاربر ماساژ سازمان فنی و حرفه ای است که بصورت رایگان از سایت و کانال یوتیوب آموزشگاه منتشر شده و در اختیار شما هنر آموزان قرار گرفته است.

جهت اطلاع از دوره ها میتونید به سایت آموزشگاه سر بزنید و یا از طریق واتس آپ به شماره 09104696902 پیام بدید تا همکاران راهنماییتون کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *