آموزش ماساژ سنگ داغ + معرفی ابزار و نحوه کار با آن

در مقالات پیشین به ماساژ سنگ داغ و فواید آن اشاره کردیم ، در اینجا قرار است بصورت تخصصی تر به آموزش ماساژ سنگ داغ بپردازیم. اما پیش از آن لازم است یادآور شویم ، سنگ داغ یکی محبوب ترین و پرطرفدار ترین ابزار های ماساژ است که تاثیرات اعجاب انگیزی بر پیشرفت ماساژ در جوامع داشته و تا امروز که به عنوان یکی از اهم دانش های مورد نیاز فعالان حوزه ماساژ پیش رفته و میتوان گفت جزئی جدا نشدنی از دانش های این جامعه است.

نکته : برای آموزش دیدن کار با این ابزار مهم است شخص دوره کاربر ماساژ را پشت سر گزاشته باشد در واقع دوره کاربر ماساژ پیش نیاز این مهارت است

نکته : آموزش دوره کاربر ماساژ سازمان فنی و حرفه ای بصورت رایگان توسط آموزشگاه ماساژ اُم برگزار میشود. علاقه مندان میتوانند برای دریافت این مدرک و دوره آموزش از طریق سایت آموزشگاه اقدام کنند.

لینک مفید : آموزشگاه ماساژ اُم

قبل از شروع آموزش خلاصه ای بپردازیم به معرفی این ابزار و انواع آن.

سنگ داغ ابزاریست که گرمایی بیش از دستان ماسور را جهت بهبود گرفتگی ها و کاهش درد های عضلانی به بدن مراجعه کننده انتقال می دهد. همچنین این گرما باعث میشود که شخص ماساژی گرم و دلچسب را بخصوص در فصول سرد تجربه کند.

این ابزار از تعدادی سنگ با خاصیت گرما پذیری بالا در سایزها و شکل های گوناگون ساخته شده که توسط هیتر ( گرمگن ) مخصوص گرم میشوند. ماسور با انتخاب نوع و اندازه مناسب سنگ بسته به ناحیه ای که میخواهد ماساژ دهد از آن استفاده میکند.

انواع هیتر سنگ ، نحوه کار و کاربرد آنها

هیتر سنگ ماساژ انواع گوناگونی دارد که بسته به بودجه نوع کاربردی میتوان انتخاب و تهیه کرد. اما بطور اجمالی هیتر ها به دو نوع آبی ( گرم شونده با آب ) و خشک یا المنتی هستند.

هیتر های آبی دستگاهی شبیه آرامپز یا پلوپز هستند که سنگ ها داخل آن چیده می شوند و روی آنها آب میریزیم و دستگاه را روشن میکنیم. آب در این دستگاه ها وظیفه کنترل دما و همچنین گرما بخشی یکنواخت را دارد و تمام سطح و درون سنگ دمایی یکسان به خود جذب میکند.

تنها تفاوت آن با پلوپز یا آرامپز های خانگی سیستم کنترل دمای تعبیه شده در این دستگاه هاست که امکان اینکه ماسور دمای دقیق و مورد نظر را روی آن تنظیم کند را دارد. دستگاه دمای سنگ ها را در طول مدت ماساژ بصورت ثابت حفظ میکند که کیفیت ماساژ همچنان بالا حفظ شود.

نوع دیگر هیتر ها خشک است که معمولا به شکل کیف های سامسونت ساخته می شوند و در دو طرف آنها المنت هایی وجود دارد که دو سطح سنگ را به آرامی گرم میکنند. دمای سنگ ها در این هیتر ها نیز قابل کنترل است ولی زمان بیشتری صرف میشود تا سنگ ها دمای یکنواختی داشته باشند. همچنین ماسور می بایست دمای سطح سنگ ها را برای استفاده روی بدن مراجع پایین بیاورد که معمولا این کار با قرار دادن چند ثانیه ای سنگ در آب سرد صورت می گیرد. هیتر های خشک نسبت به آبی قابل حمل تر هستند ولی حدود 5 تا 7 کیلو وزن دارند.

انواع ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ ب طور کلی به 3 روش انجام می شود :

اولی سنگ داغ متحرک یا لغزان که سنگ های گرم در ترکیب با تکنیک های ماساژ استفاده می شوند و نقاط مختلف بدن با آن ماساژ داده می شود. در این روش عمق نفوذ گرما خیلی زیاد نیست ولی افزایش جریان خون را به شدت بالا می برد.

نکته : این روش برای افراد با فشار خون بالا نباید استفاده شود و یا فقط بصورت موضعی انجام شود.

دومی به صورت ثابت به حالت چیدمان های مختلف روی نواحی مد نظر گذاشته می شود تا گرمای سنگ ها به عمق عضلات و بافت ها نفوذ کند و افزایش جریان خون موضعی و عمیقی ایجاد کند.

نکته : اما باید دقت داشت کنترل دمای سنگ ها در این روش باید با دقت زیاد صورت گیرد. زیرا دمای بیش از حد و یا مدت زمان ماندن زیاد روی پوست ممکن است شخص مراجع کننده را دچار سوختگی و یا حتی تاول پوستی کند.

سومی روش ترکیبی از دو روش بالاست که به تعداد سنگ های بیشتری نیاز است. ابتدا بصورت لغزان نواحی مورد نظر را با سنگ داغ ماساژ می دهیم و بعد از آن چیدمان سنگ آن ناحیه را انجام می دهیم و با حوله کاور میکنیم. سپس به سراغ ناحیه بعد میرویم و تا انتهای ماساژ ادامه می دهیم.

نکته : کاور کردن با حوله باعث میشود که حس و عملکردی شبیه سونا داشته و برای کسانی که دچار گرفتگی های عضلانی هستند بسیار مفید است.

نحوه ماساژ با سنگ داغ و پروتکل آن

قبل از شروع ماساژ سنگ داغ باید مطمئن شد که هیتر آماده است و سنگها به دمای مطلوب رسیده که این حدود 30 الی 40 دقیقه زمان می برد. برای شروع کار ابتدا می بایست با کمی روغن سطح پوست مراجع را چرب کرد که سنگ ها به راحتی روی پوست حرکت کنند.

سنگ هارا بسته به اندازه مد نظر و ناحیه ای که می خواهید ماساژ دهید انتخاب میکنید. سپس توسط قاشق چوبی مخصوص از هیتر بیرون می آورید و با حوله خشک می کنید. قبل از اینکه سنگ  را روی بدن مراجع قرار دهید حتما دمای آن را با قسمت بالای ساعد خود چک کنید تا بیش از حد داغ نباشد. پس از آن بعد روی بدن مراجع شروع به حر کت می دهیم.

نکته : در صورتی که دمای سطح سنگ ها زیاد بود باید از ظرف آب سرد برای کاهش دمای سطح سنگ استفاده کرد و دوباره سنگ را باحوله یا دستمال خشک کنیم .

نکته : به هیچ عنوان سنگ خیس را روی بدن مراجع نگذارید و بصورت خیس ماساژ انجام ندهید.

نکته : میزان روغن استفاده شده برای چرب کردن پوست بدن مراجع فقط باید به اندازه ای باشد که کمی سطح پوست براق شود اگر زیاد چرب شود باعث می شود سنگ ماساژ از دست شما سر بخورد.

تکنیک های روش لغزان ماساژ سنگ داغ و نحوه اجرای آن ها

اجرای تکنیک های مالشی با سنگ های ماساژ بطور معمول و در ایران بر اساس متودیا همان روش غربی انجام می شود و با رویکرد انجام تکنیک روی سیستم لنفاوی و گردش خون است. بنابر این از انتهای اندام ها به سمت مرکز بدن انجام می شود.

بطور مثال:

–          ابتدا کف پا ماساژ داده می شود در مرحله دوم پشت ساق پا ماساژ داده می شود. سپس ناحیه همسترینگ یا همان پشت ران و در انتها ناحیه سرینی ( باسن )

–         ابتدا کف دست ، سپس مچ و ساعد دست بعد بازوی دست و در نهایت ناحیه اتصال دست به تنه و کتف ماساژ داده می شود.

نکته : حتما باید به این توجه داشته باشید که مفاصل که کپسول سینوویال دارند مثل پشت و روی زانو نباید با سنگ داغ ماساژ داده شوند.

مدت زمان این ماساژ ( سنگ داغ لغزان ) بر اساس پروتکل تعریف شده سالن ماساژ اُم 90 دقیقه معادل 1:30 ساعت هست

مدت زمان پروتکل ماساژ سنگ داغ لغزان و ثابت حدود 120 دقیقه معادل 2 ساعت است.

 

بیشتر بدانید : کارگاه تئوری و عملی آموزش ماساژ سنگ داغ

چالش های کار با ابزار سنگ داغ قدیمی

سنگ داغ در کنار اینکه ابزاریست که می توان با آن خدماتی خاص و متفاوت رو ارائه کرد اما دردسر هایی هم دارد که مهمترین آن زمان بر بودن آماده سازی است. نظافت هیتر و سنگ ها دشوار است و چون در هر ماساژ سنگها با بدن مراجعین در تماس هستند باید تمیز و ضد عفونی شوند. در این مواقع شما نمیتوانید پشت سر هم ماساژ سنگ انجام دهید.

–         آماده به کار شدن سنگها ( گرمای یکنواخت ) زمان بر است.

–         نظافت سخت و زمانبر ( نیاز به ضد عفونی کردن ).

–         سرخوردن سنگ ها از دست در هنگام کار با آنها ( در ماساژ سنگ لغزان ).

–         چرب شدن سنگ ها و هیتر بعد هر ماساژ و نیاز به شستشو.

–         داغ شدن دست ماسور هنگام کار.

–         در دو نوع هیتر آبی و خشک همیشه باید آب دردسترس باشد هم برای گرم کردن و هم کنترل دما.

–         تعداد سنگها کمک میکند قدرت مانور بیشتری داشته باشیم ولی افتادن آنها از روی بدن مراجع آزار دهنده هست.

خوشبختانه امروز تکنولوژی به این موضوع هم پرداخته و تمامی چالش های کار با ابزار سنگ داغ را از بین برده. در کنار تجربه ای لذت بخش برای مشتری تجربه کار حرفه ای رو هم برای ماسور ها رقم زده ابزار “ماساژ سنگ داغ جدید” تلفیق سنت و تکنولوژیست تا لذت بیشتر را به مراجعین هدیه کنیم.

 

برای مشاهده قیمت و خرید انواع ماساژور های سنگ داغ جدید و برقی اینجا کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *