تاریخچه ماساژ

تاریخچه ماساژ

ماساژ کلمه ای یونانی است که در این زبان به معنای مالش و مالیدن است.

نگاهی کلی به تاریخچه ماساژ

ماساژ در واقع شامل حرکات دست است که به طور متعدد روی پست انجام گرفته و تاثیر شگرفی روی بافت های بدن و دستگاه عصبی دارد.

مورخان عمر ماساژ را در جهان بیش از 2700 سال میدانند! اولین نشانه ها از ماساژ در تاریخ را میتوان در کتاب امپراطور زرد که یک مرجع طب چینی است ، یافت. این کتاب ماساژ را برای درمان تب و فلج شدن ضروری دانسته و توضیحاتی نیز درمورد آن داده است.

بقراط حکیم نامدار یونانی که از آن به عنوان پزشک هفتم نام برده میشود نیز در گفته های خویش بر اهمیت این کار صحه میگذارد. او که چهارصد سال پیش از میلاد مسیح زیسته بود ، از کاربرد این امر برای بیمارانی که در میدان جنگ یا ورزش آسیب دیده اند، میگوید.

ماساژ شرقی که نشات گرفته از سرزمین های چین و هند است عمر طولانی تری نسبت به ماساژ غربی دارد هرچند که همتای غربی آن، آکادمیک تر و کاربردی تر است و امروزه در دنیا طرفداران بیشتری دارد.

سرشناس ترین نوع ماساژ غربی ، ماساژ سوئدی است که در ابتدای قرن نوزدهم به جهان معرفی شد.

تاریخچه ماساژ در ایران

طبابت علمی است که همیشه ایرانیان در آن زبردست بوده اند، پیش تر گفتیم که از ماساژ در پزشکی بهره فراوان میبرند.

در طب سنتی ایران نیز بر ماساژ تاکید فراوانی شده است. در طب لغت «غمز» برای این کار اختصاص یافته است. غمز عبارت است از فشار بدن با انگشت ها برای درمان نقاطی از بدن فرد بیمار. بررسی های متخصصان نشان داده که علم نوین «بازتاب درمانی» ارتباط ناگسستنی با علم غمز ایرانیان دارد.

در بین طبیبیان ایرانی از قطب الدین شیرازی و اسحاق ابن علی الرهاوی به عنوان اولین پزشکانی یاد میشود که از ماساژ برای درمان بیماری ها کمک میگرفتند. هر چند که اشارات این حکیمان به این مورد امروز مورد سندیت واقع نمیشود.

ابن سینا حکیم مشهور دیگر فردی است که از این علم آگاهی داشته. او از ماساژ برای درمان گرفتگی ها و دفع سموم بیماران استفاده میکرده.

اما موردی که برای همه ما نام آشنا و جدید تر نیز هست ، شغل دلاکی است. دلاک افراد را مشت و مال میداد که در واقع نوعی ماساژ آماتورگونه بوده است. هرچند که بعضی نیز در شغل خود از افراد حرفه ای به حساب می آمدند. دلاک ها هنوز هم در حمام های سنتی مشتریان خاص خود را دارند.

ماساژ ورزشی

ماساژ بدون شک امروز خود علمی به حساب می آید .با آنکه استفاده ورزشی آن به گذشته های دور در یونان باستان برمیگردد اما امروزه رابطه ورزش و ماساژ جدانشدنی است.

در گذشته ، پیشینیان از ماساژ برای ورزشکاران محدود خود و سربازانی استفاده میکردند که ساعت ها جنگیده و خسته بودند.

از ابتدای قرن 19 و 20 که ماساژ بیشتر شناخته شد ، ورزشکاران نیز به اهمیت آن کم کم پی بردند، ماساژ چه برای فرد مصدوم و چه فرد سالم ثمراتی دارد و چه بسا که برای دسته دوم بیشتر هم باشد. نخستین دلیل اینکه امر ماساژ مانند نرمشی است که سبب آمادگی ورزشکار شده و او را آماده میکند ، جدای از آن ماساژ از مصدومیت های احتمالی جلوگیری کرده و حتی اگر صدمه اتفاق بیافتد از شدت آن کم میکند.

امروزه چه در ورزش های جمعی و چه در ورزش های فردی به ماساژ تراپیست توجهی ویژه شده و برای انتخاب ماساژور خود تقاضای توانایی های زیادی میکنند. مثلا آنکه فرد به شکل آکادمیک ، تحصیلاتی داشته باشد در این زمینه و با فیزیولوژی بدن انسان آَشنا باشد. دوما اینکه ماساژور با انواعی از ماساژ ها آشنا باشد تا به انتخاب ورزشکار و یا بر اساس علم خود بهترین نوع آن را به کار ببندد.

ماساژ برای مصدومیت ورزشکاران کمکی اساسی می باشد که باعث شده مصدومان ورزشی دوچندان درمورد آن وسواس به خرج بدهند. ماساژ در ریکاوری بسیار تاثیرگذار است و سبب میشود که فرد زودتر آماده شود.

انواع ماساژ و فواید آنها

ماساژ انواع متعددی دارد که در این قسمت قصد بررسی بعضی از آنها را داریم.

 

ماساژ سوئدی یکی از مشهورترین ماساژ هاست. این سبک از قرن نوزدهم به کار گرفته شد. معمولا برای افرادی که تازه قصد شروع ماساژ را دارند پیشنهاد میشود. اگر بدن حساس به لمسی دارید این مورد مناسب ترین مورد برای شماست. ماساژ سوئدی که بین یک تا یک ساعت و نیم طول میکشد و برای باز کردن گره های عضلانی ، حرکات دایره ای عمیق و جابه جا کردن لخته خون کاربرد دارد.

 

ماساژ رفلکسولوژی نوعی دیگر است که در آن بر روی نقاط خاصی توجه میشود و اگر شما حساسیت به لمس شدن تمام بدنتان دارید گزینه مدنظر شما همین است. در این ماساژ که حداکثر یک ساعت زمان نیاز دارد ، ماساژور دست ها ، پا ها و گوش ها را فشار میدهد. از مهمترین فواید این نوع باید به ریکاوری و بازگرداندن انرژی اشاره کرد.

 

ماساژ تایلندی سبکی فعال و پر جنب و جوش از ماساژ است که در آن از حرکاتی شبیه به یوگا برای ماساژ استفاده میشود. ماساژ تراپیست با فشار های متعدد دست در مدتی مابین شصت تا نود دقیقه کارش را انجام میدهد. این ماساژ به کم شدن استرس ، انعطاف پذیری و افزایش انرژی افراد کمک میکند.

 

شاید دیده یا شنیده باشید که در ماساژ از انواع روغن ها استفاده میشود ، این موضوع به ماساژ آروماتراپی باز میگردد. در این سبک از روغن ها و اسانس در کنار فشار ملایم استفاده میشود. معمولا افرادی که میخواهند روحیه خود را بهبود دهند و از علائم افسردگی بکاهند از این سبک استفاده میکنند. در کنار آن نتایجی چون تسکین درد ، رفع مشکلات عضلانی و افزایش سطح انرژی دارد.

ماساژ و اقتصاد

ماساژ در کشورهایی که فعالیت های گردشگری خوبی دارند، این روز ها سبب گشایش اقتصادی در بعضی کشورها شده. به طور مثال در ترکیه ، قبرس ، تایلند و… ماساژ تراپیست تبدیل به شغلی پر درآمد شده.

هزینه یک جلسه ماساژ چه در ایران و چه در خارج از کشور قیمتی قابل توجهی دارد ، بنابراین نکات برای افرادی که دوست دارند روزی ماساژور شوند قطعا میتوان درآمد خوبی را متصور بود.

یک ماساژور میتواند در باشگاه های ورزشی کار کند ، بطور شخصی به فعالیت پرداخته و افراد را ویزیت کند و یا اینکه ماساژور ورزشکاران شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *