ماساژ آروماتراپی

ماساژ آروماتراپی یا رایحه درمانی چیست و چه فوایدی دارد؟

انواع گوناگونی از ماساژ وجود دارند که هر یک از آن ها به شیوه ای خاص، برای بهبود عملکرد و کاهش تنش بخشی از بدن مورد استفاده قرار می گیرد. آروماتراپی یا رایحه درمانی از انواع ماساژهای محبوب و پر طرفدار در مراکز ماساژ می باشد که در آن با استفاده از رایحه و بوی روغن های ضروری (برای درمان هر یک از تنش های موجود روغن خاصی استفاده می گردد)، تنش و دردهای موجود در بدن تسکین داده می شوند. در این مطلب به صورت مختصر به معرفی این نوع ماساژ و فواید آن خواهیم پرداخت.

ماساژ آروماتراپی یا رایحه درمانی

تاثیر رایحه و بو در زندگی و سلامت جسم و جان غیر قابل انکار است و هر بویی که به مشام می‌رسد اگر که آشنا باشد می‌تواند یادآور خاطره ای تلخ یا شیرین از زمانی دور یا نزدیک باشد. آروماتراپی در واقع شیوه‌ای است که در آن با استفاده از بو و رایحه گیاهان و دانه های گوناگون، خلق و خو و تنش‌های جسمی بهبود می ‌یابند. در این روش که عموما به عنوان روشی مکمل برای درمان دردهای روحی و جسمی در کنار مصرف دارو و … توصیه می‌شود، افراد خبره و متخصص با به کار بردن روغن های معطر که از گیاهان مختلف به دست آمده اند به درمان و خوب شدن حال مراجعه کنندگان کمک بسزائی می کنند. در حقیقت به تشخیص متخصص این کار که به آن آروماتراپیست می‌گویند، رایحه درمانی به روش‌های متفاوتی همچون بو کردن رایحه های مختلف، ماساژ بدن با استفاده از روغن ها و در برخی مواقع با خوردن روغن صورت می‌گیرد (از خوردن روغن ها بدون تجویز آروماتراپیست جدا خودداری کنید زیرا نتایج نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت).

ماساژ آروماتراپی

ماساژ آروماتراپی

 

عملکرد آروماتراپی

عملکرد کلی این روش درمانی به طور قطع مشخص نیست، اما بر اساس نتایجی که محققان در این زمینه به دست آورده اند می توان به ارتباط مستقیم این شیوه‌ی درمانی با حس بویایی انسان پی برد. زمانی که رایحه‌ای استشمام می‌گردد، حسگرهای بویایی که در بینی انسان قرار دارند به سرعت با بخش هایی از مغز آدمی که در قسمت های هیپوکامپوس و آمیگدالا قرار دارند ارتباط می‌گیرند. این ارتباط گیری سبب می‌شود که این بخش ها فعال شده و تاثیراتی را بر جسم و روان انسان بگذارند. به طور مثال زمانی که رایحه‌ی گیاه اسطوخودوس توسط گیرنده های بویایی بینی استشمام می‌گردد، قسمتی از مغز انسان که در زمان خوردن داروی مسکن فعال شده، فعال می گردد و باعث ایجاد آرامش و تسکین درد می شود.

رایحه درمانی مفید برای…

آروماتراپی را می توان برای طیف گسترده‌ای از بیماری ها و مشکلات جسمی و روحی مناسب دانست. در واقع هر یک از روغن های به کار رفته در این نوع ماساژ، از ترکیبات ویژه‌ای برخوردار است که با به کار بردن آن می توان به بهبود مشکل ویژ‌ه‌ای کمک کرد. برخی از این روغن ها برای درمان مشکلات فیزیکی نظیر عفونت های قارچی مناسب هستند و بعضی دیگر برای درمان بیماری های روحی، ایجاد آرامش و احساس نشاط و شادابی به کار برده می شوند.

رایحه درمانی برای کم کردن دردهای زایمان مفید می‌باشد. طبق بررسی های انجام گرفته بسیاری از بانوان اگر که در طول زایمان رایحه اسطوخودوس، کندر و یا گل رز را بو کنند، می توانند درد طاقت فرسای زایمان را بیشتر و بهتر تحمل نمایند و استرس و اضطراب کمتری داشته باشند.

بهبود خلق و خو و کم کردن افسردگی یکی دیگر از فواید استفاده از رایحه درمانی است. تحقیقات بسیاری انجام شده که نشان دهنده‌ی این است که ترکیب نمودن برخی از عصاره ها با ماساژ درمانی به بهتر شدن افسردگی و خلق و خوی آدمی کمک شایانی خواهد کرد.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، آروماتراپی برای بهبود بی خوابی، یبوست و بی قراری نیز مناسب است.

در آخر ذکر این نکته بسیار مهم است که آروماتراپی برای تمام افراد تجویز نمی گردد و خانم های باردار، افرادی که مبتلا به آسم یا آلرژی هستند و افرادی که دارای فشار خون می‌باشند نباید از این نوع ماساژ استفاده نمایند و تنها زمانی اجازه دارند که با تجویز پزشک متخصص همراه باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *